tisdag 10 april 2012

Rotavirus

Måste skriva av mig om min sons magsjuka som troligen var ett rotavirus.
Stackarn spydde var 20e minut i 1 dygn och var panikslagen för han var så törstig. Till en början gav jag honom så mycket vatten han ville men fick sen höra att man bara får ge 1tsk var 5e minut så vi provade det men han fick inte behålla det heller, så jag började ge flaska med litet hål igen.
Vi åkte till Akuten efter att sjukvårdsrådgivningen sagt att vi skulle det, men akuten skickade oss vidare till Astrid Lindgren utan att ens vilja titta på han (han sov i bilen så pappan gick in och skulle köa) för på AL skulle dom minsann ta saltprover.
På vägen in till AL (1h) så spydde han 5 ggr, och väl där fortsatte det i samma takt och han skrek i panik efter vatten. Efter vi suttit i väntrummet 1timme fick vi äntligen prata med sköterska och hon sa -absolut inte ge i flaska! det blir för mycket vättska på engång... vättskeersättning lite i taget Vi fick en liten spruta som han skulle få i sig på 5 min. Hon ställde fram ett glas erättning på bänken och Malte försökte slänga sig efter det och skrek VATTEN...
Sen fick jag (pappan drog iväg med lillebror som behövde mat) vänta yttligare en timme i väntrummet med honom som skrek, grina och spydde och knappt kunde sitta i mitt knä för han var så lelös.
2 minuter tog det hos läkarn som kollade i öron och klämmde lite...- maginfluensa på gång sa han, det kommer bli bra (ja det fattade ju jag med att det skulle men vill ju ändå kolla lite mer noga nu när vi ändå åkt in, de där saltproverna närakuten pratade om tex... men icke) så det var bara att åka hem och fortsätta ge liiite vatten var 5 minut... Mitt i natten vaknade M varje halvtimme spydde varannangång och sprang in i köket och skrek efter vatten den andra gången. Han t.om försökte dricka ur spyhinken :( och jag fick säga -nej du får inte, jag kände mig såååå elak för hur förklarar man för en 2åring varför han inte får dricka när han e töstig?
Sen fick jag tips om isbitar och isbitar blev räddningen för mig för jag höll på bli helt knäckt av att inte få ge han vatten. För ett tag sedan köpte jag en umami taste teaser till Plura som jag ångrade för han verkade inte gilla den. Men jag lade isbitar i den som Malte fick suga på så fick han i sig vättska sakta och mina öron fick vila. Jag älskar numer min umami :)
Pappan satt vaken till 03 på natten och gav vatten var 5 minut och dagen efter det (dygn 3) så var han inte törstig längre och han började sakta bli bättre efter 6 dygn kom inga mer spyor. Lillebror fick oxå en släng av det men en mycket mildare variant och inte lika länge.
Nu har Malte blivit torr över hela kroppen som verkar göra ont, och jag antar/hoppas att det har med viruset att göra så det inte är nån allergi.
Önskar inte ens min värsta fiende (om jag haft nån) dettta virus, fy så hemskt det var att se sin glada matälskande son så sjuk och uttorkad :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar